بارداری

سلامت دوران بارداری

بارداری

سلامت دوران بارداری

موقع زایمان خوب نفس بکش

زایمان طبیعی می‌تواند بسیار شیرین و ساده باشد به شرط آن‌که از قبل برای آن آماده شده باشید. به جز نرمش‌های دوران بارداری و آگاهی پیدا کردن در مورد مراحل و شرایط زایمان، یاد گرفتن روش‌های کنترل درد و انرژی در طول زایمان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. یکی از این روش‌ها تنفس صحیح است و ضمن آن‌که مانع تحلیل رفتن انرژی در طول زایمان می‌شود، سلامت خودتان و نوزاد در راه را تامین می‌کند و به خاطر اکسیژن رسانی به بافت‌های درگیر زایمان، درد را کاهش می‌دهد.

چرا نفس کشیدن در طول زایمان طبیعی این قدر مهم است؟


تنفس درست یعنی کلی اکسیژن که وارد خون شما و کودک‌تان می‌شود. از طرفی کمبود اکسیژن می‌تواند عضلات شما را خسته کرده و انرژی‌تان را برای تحمل درد و فشار وارد کردن کم کند. از طرفی هم اکسیژن زیاد در اطراف بافت رحم و واژن (یعنی مرکز درد) موجب کاهش درد می‌شود.

  ادامه مطلب ...

بدن خانم ها بعد از زایمان چگونه به حالت عادی باز می گردد ؟

همه خانم‌ها تا چند هفته بعد از زایمان تغییراتی را در بدن خود حس می‌کنند که ممکن است برای‌شان کمی گیج‌کننده  و حتی نگران‌کننده باشد. در صورتی که این تغییرات به این دلیل اتفاق می‌افتند که بدن در تلاش برای بازگشت به وضعیت خود مانند قبل از بارداری است. ما در گفتگو با پریسا الماسی درباره این تغییرات صحبت کردیم و از جزئیات آن پرسیدیم.


الماسی درباره دوره نفاس می‌گوید: دوره نفاس به بازه زمانی بعد از زایمان می‌گویند که در جریان آن تغییرات آناتومی و فیزیولوژی (تغییرات جسمی) در مادران به وضعیت قبل از دوران بارداری برمی‌گردد. مدت این حالت به‌طور دقیق مشخص نشده اما معمولا بین 4 تا 6 هفته بعد از زایمان در نظر گرفته می‌شود. در دوران نفاس تغییرات چشمگیری رخ می‌دهد که ممکن است برای بعضی از تازه مادران آزار‌دهنده یا نگران‌کننده باشد.

در دوره نفاس بسیاری از زنان اضطراب شدیدی دارند و حتی برخی از آنها از اینکه نوزاد جدید در کانون توجهات قرار می‌گیرد احساس می‌کنند طرد شده‌اند.

  ادامه مطلب ...

تکنیکی برای خانم های باردار

تن‌آرامی یکی از تکنیک‌هایی است که روانشناسان برای رفع استرس و خستگی آن را به همه پیشنهاد می‌کنند و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 

اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید از این تکنیک در دوران بارداری برای آرامش مادر و در هنگام زایمان برای زایمان بهتر و راحت‌تر استفاده می‌شود. به همین دلیل ما از سکینه بهبودی، کارشناس مامایی و مربی کلاس‌های آموزشی دوران بارداری، درباره روش و مراحل انجام این تکنیک پرسیدیم.


بهبودی درباره مکانی که تن‌آرامی باید در آن انجام شود می‌گوید: خانم‌ها مکانی را باید برای تن‌آرامی انتخاب کنند که آرام و ساکت باشد و در آنجا کاملا راحت و آسوده باشند.

 

البته می‌توانند از موسیقی بسیار ملایم بی‌کلام هم برای مراحل این تمرین استفاده کنند. این موسیقی می‌تواند موسیقی طبیعت باشد مانند صدای جریان آب یا خواندن پرنده‌ها.

  ادامه مطلب ...