بارداری

سلامت دوران بارداری

بارداری

سلامت دوران بارداری

وضعیت ناباروری در زوج‌های ایرانی

در روزگاری نه چندان دور، از هر خانه ای که صدای بچه ای نمی آمد، خانم خانه مقصر تلقی می شد و مجبور بود سالیان سال عنوان نازا را به دوش بکشد، اما امروزه با پیشرفت علم مشخص شده است اولا مقصری در نازایی وجود ندارد و ثانیا مردها و زن ها در این مسئله به یک اندازه سهیم اند. در برخی موارد نیز عواملی ناشناخته زوج را از داشتن فرزند محروم می کند. در هر صورت گفته می شود که در سرتاسر جهان حدود 80 میلیون زوج به ناباروری دچارند.  

از طرف دیگر، روش های مکمل و کارسازی نیز وجود دارند که با مشکل ناباروری مقابله می کنند. با دکتر مریم کاشانیان، جراح و فوق تخصص زنان، زایمان و نازایی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره ناباروری، عوامل آن و وضعیتی که ایران در این زمینه دارد گفت و گو کرده ایم.
 
ادامه مطلب ...

همه دردسرهای بارداری...

وقتی وبلاگ مادر‌ها را می‌خوانید یا در جمع کسانی که کودک شیرین‌شان را در آغوش گرفته‌اند و البته کنار آدم‌هایی که روزهای سخت گذشته را پشت‌سر گذاشته‌اند و دلتنگی‌ها و حتی غصه‌های گذشته را از یاد برده‌اند می‌نشینید، بیشتر از قبل به مادر شدن فکر می‌کنید. آدم‌هایی که از نظر‌شان داشتن فرزند لذت‌بخش‌ترین اتفاق زندگی است و البته به شما نمی‌خواهند یا فراموش می‌کنند بگویند که دنیای مادرها قرار نیست سراسر لذت باشد، تصویری ایده‌آل از بچه‌دار شدن را برای‌تان مجسم می‌کنند و راز‌هایی که در ادامه برای‌تان فاش می‌کنیم را با شما در میان نمی‌گذارند. ما هم شکی نداریم که مادر شدن می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاق‌های زندگی باشد. 

اما این را هم می‌گوییم که درست از لحظه بارداری تا زایمان و بعد از آن، اتفاقات ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد که اگر انتظار روبه‌رو شدن با آنها را نداشته باشید، کار برای‌تان سخت می‌شود. مادرهایی که همیشه از بی‌نظیر بودن احساس در‌آغوش کشیدن کودک برای اولین بار شنیده‌اند یا مدام در گوش‌شان خوانده‌اند که مادری کاری پر‌زحمت اما بدون خستگی است، وقتی در اولین مواجهه با کودک عواطف قوی و هیجان‌های خوشایند سراغ‌شان نمی‌آید احساس عذاب‌وجدان می‌کنند و در روزهایی که از مادری کردن 24ساعته خسته می‌شوند، خود را به‌خاطر این بی‌کفایتی سرزنش می‌کنند. اما ما صاف و پوست کنده به شما می‌گوییم که از لحظه شکل گرفتن فرزندتان در رحم شما، چه احساسات ناخوشایندی ممکن است سراغ‌تان بیاید؛ احساساتی که دلیلی ندارد به‌خاطر آنها خودتان را متهم و حتی محکوم کنید.
 
ادامه مطلب ...

بارداری با رژیم گیاهخواری امکان پذیره؟!

با اینکه داشتن یک رژیم غذایی گیاهی در دوران بارداری یک انتخاب سالم است، اما نیازمند کمی زحمت بیشتر است.

اکثر زنان باردار در مورد تأثیر رژیم غذایی خود بر جنین در حال رشدشان در دوران بارداری، نگران هستند. با این حال با یک برنامه ی غذایی دقیق، جایی برای نگرانی نیست.

ریچل دپندال، مشاور رژیم غذایی در گروه پزشکی سدر- سینای در بورلی هیلز کالیفرنیا، می گوید:" رژیم های گیاهی در دوران بارداری، تمام مواد مغذی مناسب و مورد نیاز مادر و بچه را تأمین می کند."

دپندال که خود باردار و گیاهخواری است که ماهی نیز می خورد، نگران بود که در دوران بارداری اش ویار گوشت حیوانی داشته باشد، اما برعکسش اتفاق افتاد. او می گوید: "نسبت به گوشت بیش از گذشته، بی علاقه شدم."
 
ادامه مطلب ...