بارداری

سلامت دوران بارداری

بارداری

سلامت دوران بارداری

آیا نوزادان از بزرگسالان تقلید می‌کنند؟

براساس نتایج یک مطالعه جدید، نوزادان تازه متولدشده از ما تقلید نمی‌کنند بلکه ما از آنها تقلید می‌کنیم. این مطالعه موجب داغ شدن مجدد بحث دانشمندان بر سر این موضوع شده است که آیا نوزادان با توانایی کپی کردن رفتار برزگسالان به دنیا می‌آیند؟


در اکثر وب‌سایت‌ها و کتاب‌ها درباره کودکان گفته می‌شود که نوزادان با قابلیت تقلید رفتار به دنیا می‌آیند اما تحقیقات جدید حاکی از آن است که تقلید کردن مهارتی است که نوزادان یاد می‌گیرند؛ احتمالا از طریق تقلید ما از آنها.

ویرجینیا اسلاتر، از دانشگاه کوئینزلند، در این‌باره می‌گوید: «وقتی که با نوزادان تعامل می‌کنیم، می‌خواهیم آنها را وارد دنیای خودمان کنیم. ما از نوزادان تقلید می‌کنیم و این کار آنها را تحریک به انجام عمل مشابه می‌کند. ما به تقلید کردن از رفتار آنها ادامه می‌دهیم و این امر مجموعه‌ای از تعاملات متقابل را به ارمغان می‌آورد که شبیه به تقلید کردن است و در نهایت هم تبدیل به مهارت تقلید می‌شود. اما این پروسه توسط والدین صورت می‌گیرد و در واقع نوزاد قادر نیست از لحظه تولد به تقلید از رفتار دیگران بپردازد».


به گزارش ABC، مدت‌های مدیدی‌ است که دانشمندان بر سر این موضوع که «آیا نوزادان قادر به تقلید از بزرگسالان هستند یا خیر» اختلاف نظر دارند؛ این در حالی است که نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد نوزادان توانایی تقلید کردن را دارند و برخی دیگر عکس این قضیه را ثابت می‌کرد.


پروفسور اسلاتر که تحقیقاتش در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مطالعات تا به امروز بوده است، می‌گوید: «ما به منظور حل اختلاف نظرها وارد عمل شدیم».


آزمایش پاسخ‌دهی نوزادان به حرکات بزرگسالان


پروفسور اسلاتر و همکارانش پاسخ نوزادان را در سن یک، سه، شش و نه هفتگی نسبت به طیف وسیعی از حرکات و اشارات بزرگسالان سنجیدند. بزرگسالان برای 106 نوزاد 11 حرکت مختلف ارائه کردند که شامل باز کردن دهان، اشاره کردن با انگشت، بیرون آوردن زبان، قیافه شاد و غمگین و همچنین صداهایی مانند «همممم» و «عههههه» می‌شد.


هر حرکت به مدت 60 ثانیه برای نوزادان نمایش داده می‌شد که در طی آن دانشمندان پاسخ نوزاد را ثبت می‌کردند. محققان به منظور جلوگیری از سردرگمی نوزادان با انجام هر حرکت، اطمینان حاصل کردند که محیط قبل از ارائه حرکتی جدید به نوزاد ساکت، آماده و آرام باشد. هیچ مدرکی دال بر تقلید نوزادان از حرکات بزرگسالان دیده نشد.


رایج‌ترین فعالیت در میان نوزادان بیرون آوردن زبان بود که مشخص شد در پاسخ به تعدادی از حرکات بزرگسالان اتفاق افتاده است. پروفسور اسلاتر در این‌باره گفت: «نوزادان در پاسخ به باز کردن دهان و حالات غمگین و شاد صورت بزرگسال هم زبان بیرون آورند».


به گفته وی، شکی وجود ندارد که نوزادان قادر به تقلید از بزرگسالان هستند اما بنابر یافته‌های وی کودکان این مهارت را می‌آموزند. دکتر اسلاتر در جواب به کسانی که فکر می‌کنند نتایج یافته‌های وی از جادویی بودن بچه‌دار شدن می‌کاهد، گفت: «به عقیده من این امر که کودکان از لحظه تولدشان به افراد دیگر علاقه‌مند هستند، شگفت انگیز است. آنها آماده هستند تا یاد بگیرند چگونه با اطرافیان ارتباط برقرار کنند که بخشی از آن با یادگیری تقلید صورت می‌گیرد».


به گفته شریل دیسانایاک، پروفسور روانشناسی، این تحقیق تاثیر عظیمی بر تئوری‌ها، مطالعات و آموزش کودکان به خصوص در زمینه بیماری اوتیسم دارد. وی می‌گوید: «هیچ یک از مطالعات تا به امروز شامل این مقدار کودک، این مقدار حرکت و الگوی تجربی قوی نبوده است».


این تحقیق اولین پژوهش دگرگونی در نوع خود است که به مطالعه تقلید در نوزادان تازه متولد شده پرداخته است. پس اگر نوزادتان از حرکات شما تقلید نمی‌کند، نگران نباشید چراکه در حال یادگیری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.